ETUSIVU KUNDALIINIJOOGA TUNNIT MINÄ YHTEYSTIEDOT LINKIT

KUNDALIINIJOOGA

Kundaliinijooga on tuhansia vuosia vanha tiede, joka antaa avaimet tasapainoiseen elämään tässähetkessä. Harjoitukset vahvistavat hermostoa, tuovat kehoon notkeutta ja voimaa sekä mielelle lepoa ja rauhaa.

Kundaliinijooga on tietoisuuden joogaa - tavoitteena tulla tietoiseksi itsestään kokonaisvaltaisesti. Vaikutukset ovat tervehdyttäviä ja vievät kohti kokonaisvaltaista hyvinvointia. Kundaliinijooga antaa avaimia tasapainoiseen elämään tässä hetkessä ja lievittää siten stressiä ja tuo mielenrauhaa arkeen.

Kundaliinijooga sopii kaikille, jotka haluavat voida hyvin, vapautua stressistä ja saada uutta energiaa. Vaatimuksia kunnon, iän tai joogakokemuksen suhteen ei ole. Avoin mieli ja kiinnostus oppia uuttaa riittää. Kundaliinijooga on erinomainen itsehoitomenetelmä, joka tarjoaa mahdollisuuden itsensä kehittämiseen, sisäisten voimavarojen kasvattamiseen ja henkiseen kasvuun.

Kundaliinijooga tunti alkaa vaihtuvilla lämmittelyliikkeillä, joilla keho valmistetaan tulevaan joogatuntiin. Lämmittelyn jälkeen tehdään joka kerta vaihtuma asentosarja eli kriya vaihteleviin tarkoituksiin esim. selän parantamiseksi, luovuuden lisäämiseksi tai maksan puhdistamikseksi. Liikkeet tehdään omaan tahtiin, oman kunnon mukaan ja hengityksen rytmiä seuraten. Yleensä liikkeet tehdään silmät kiinni, että omaan suoritukseen olisi helpompi keskittyä. Erilaisten liikkeiden kirjo on suuri, jolloin jokainen tunti on sisällöllisesti erilainen -  välillä tehdään rauhallisia liikesarjoja ja välillä pääsee kunnolla hikoilemaan ja haastamaan omat rajansa. Fyysisen kunnon kasvattamisen ja kehon kireyksien purkamisen lisäksi kundaliinijogassa painottuu myös hiljaisuus ja kiirettömyys. Tunti päättyy yleensä loppurentoutuksen kautta joka kerta vaihtuvaan meditaation.

Tunneille osallistuaksesi et tarvitse aikaisempaa joogakokemusta. Voit tulla mukaan missä vaiheessa lukukautta tahansa, sillä jokainen tunti on erilainen ja soveltuu kaikille - tarjoten haastetta aloittelijasta kokeneempaan joogaajaan.

 

Kundaliinijoogan edut

  • Lisää fyysistä ja henkistä hyvinvointia sekä antaa uutta energiaa.
  • Auttaa vapautumaan stressistä ja rentoutumaan.
  • Kasvattaa sisäisiä voimavaroja.
  • Kehittää intuitiota ja laajentaa tietoisuutta.
  • Harjoittaa mieltä positiiviseen ajatteluun ja auttaa ajatusten sekä asenteiden hallinnassa.
  • Tasapainottaa ja vahvistaa rauhas- ja hermojärjestelmiä.
  • Laajentaa keuhkojen kapasiteettia ja puhdistaa verta.
  • Lisää notkeutta; kiinteyttää ja rentouttaa.

"Onnellisuus on sinun synnyinoikeutesi!"  - Yogi Bhajan

 

Historia lyhyesti

Tuhansia vuosia kundaliinijoogaa pidettiin salaisena järjestelmänä. Sitä opetettiin vain harvoille ja valituille 1960-luvun lopulla kundaliinijooga mestari Yogi Bhajan toi tämän jooga muodon Intiasta ensin Kanadaan ja Yhdysvaltoihin alkaen opettamaan sitä avoimesti. Suomeen kundaliinijooga on tullut 2000-luvun vaihteessa. tietyn ryhmän tai luokan jäsenille, joilla oli henkisiä etuoikeuksia. Yogi Bhajan kuoli vuonna 2004. Yhdysvaltain kongressi luovutti Yogi Bhajanin muistolle päätöslauselman tunnustukssena hänen hienosta elämäntyöstään (The Congressional Resolution), joka on myönnetty vain Martin Luther Kingille, Äiti Teresalle ja Paavi Johannes Paavali II:lle.

 

Suomenkielisiä kundaliinijooga kirjoja:

  • Maya Fiennes: Täyttä elämää joogalla
  • Irene Hopkins: Kundaliinijooga sisäisen voiman lähde
  • Inderjit Kaur Khalsa: Voiman tie, Kundaliinijoogaa Yogi Bhajanin mukaan